I morgon har vi bland annat ett seminarium om de fem dimensionerna i god läsutveckling. För er som vill lära er de fem dimensionerna: fonologisk medvetenhet, ordavkodning, flyt i läsningen, läsförståelse och läsintresse. I min studiegrupp har jag fördjupat mig i fonologisk medvetenhet. Fonologisk medvetenhet/uppmärksamhet innebär i korthet en medvetenhet om språkljuden. En medvetenhet om att ord består av fonem (språkljud som används för att åstadkomma betydelseskillnader), vilka dessa fonem är och hur bokstäverna står. I morgon ska jag presentera en övning/aktivitet som passar till den dimension som jag har fördjupat mig i. Jag har planerat tre övningar, två övningar handlar om rim och den tredje om ljudlära. Att kunna uppfatta och att själv kunna rimma är ett tidigt kännetecken på språklig medvetenhet. Det roliga är att jag gjort ett rimmemory och ett rimspel och är själv usel på det där med att rimma. Jag är rent ut sagt sämst på att rimma, tydligen har jag ingen språklig medvetenhet. Det är tur att när man rimmar med barn är det okej om det inte bli riktiga ord. 

 

En miniatyr av mitt rimspel 

Kommentera

Publiceras ej