Sitter här och skriver på min slutuppgift i denna delkurs, den innehåller bland annat mitt temaarbete och en utvärdering av den egna pedagogiska verksamheten och reflektioner kring den egna professionella utvecklingen. Här ska kursens ämnesdidaktiska och inriktningsspecifika litteratur tillämpas. En rolig uppgift att skriva även om jag mest sitter här och längtar ut till solen. Det känns mest konstigt att jag skriver på den sista uppgiften i denna delkurs och sen är det ”bara” examensarbetet kvar. Allt har gått så fort och jag har inte hunnit reflekterat över det tidigare. I går hade jag mitt sista seminarium där jag hade redovisning av VFU och slutuppgift. Mitt temaarbete, ”min plats i världen”, visade sig bli ett lyckat projekt där jag ämnesintegrerade  SO, svenska, matte och engelska. Uppskattat av både min handledare och eleverna! Jag lärde mig otroligt mycket och utvecklades som pedagog och ledare. Jag saknar praktiken redan men snart är jag tillbaka på heltid. Först ska jag skriva ett examensarbete och sommarjobba. Fast mest av allt längtar jag till vår familjeresa till Estland och huvudstaden Tallinn i slutet av april. Det ska bli skönt att få komma bort lite. Hoppas våren är här för att stanna nu!

 

Här är handdockan Molle Mullvad som jag använde i mitt temaarbete, framför allt i matematik. Molle fungerade som en kamrat och den kan hjälpa eleverna att uttrycka tankar och idéer på ett mer konkret sätt. Jag upplevde att med hjälp av handdockan är det lätt att få eleverna att delta i samtal och ställa frågor. De blir ofta ivriga när de t.ex. ska förklara något som Molle inte förstår så bra & anstränger sig för att tydliggöra sina tankar. 

Kommentera

Publiceras ej